niedziela, 2 kwietnia 2023

Philips AG9014 - AG9015 "Philips' first stereo Mohican"




  

Piękny lampowy sprzęt z przełomu lat 50 i 60tych. Ciekawa konstrukcja OTL (Output Transformer Less) (1959) Impedancja wyjść 800ohm!! Poszukiwany ze względu na brzmienie i jego cały czas rosnące ceny na światowych  aukcjach. Od pewnego czasu mój ulubiony wzmacniacz. Z głośnikami Crysler Living Audio CE-1A III tworzą niesamowitą synergię. Naturalność, muzykalność swoboda i przestrzeń. Bajka.

Z uwagi na poszukiwanie do niego oryginalnych głośników używam transformatorów wyjściowych 

 Altec Lansing CF204-4T https://www.ebay.com/i5176883874





polecam stronkę z bliźniaczym wzmacniaczem AG9015 . Różni się w zasadzie tylko transformatorami głośnikowymi na 8 ohm. 

Opis ze strony poniżej. Dotyczy AG9015 ale to jest to samo co AG9014 + Altec Lansing CF204-4T

Dlaczego Philips AG9015?

Krótko mówiąc, bo to jeden z najlepszych wzmacniaczy po modyfikacjach! EL86 to zmodyfikowany EL84 z wyjściem o niskiej impedancji, przeznaczony do pracy w trybie OTL (~800Ohm). Czysto OTL AG9014 został wzbogacony o transformator w AG9015, który musiał zniwelować jedynie mniejszą różnicę w impedancji (800 omów do 8 omów), więc jest to jeden z powodów wspaniałego dźwięku. Do tego dochodzą legendarne lampy Miniwatt z Holandii + legendarne kondensatory musztardowe Philipsa + elektrolity Philipsa, które czasami są w lepszym stanie niż nowe (pomiary czapek znajdziesz na blogu). Nie ma ogólnie negatywnych opinii, tylko niektóre lokalne, co jest dobre. Obwód ten jest również SEPP (Singleended Push Pull), który jest obecnie ponownie odkrytym przez członków ETF superobwodem. (To NIE jest SE, NIE PP, ani Ultralinear!)

Jak zrozumiałem, o jakim legendarnym, wspaniałym wzmacniaczu mówimy?

W 2018 roku – podobnie jak w wielu innych latach – odwiedziłem targi Klangbilder High End w Wiedniu. W jednym z pomieszczeń widziałem demonstrację produktów audio Dr. Simona (Nahfeldmonitor z tzw. przedwzmacniaczem „Bionisches” https://somu-auko.eu/unsereproduktezurmusikwiedergabe.html

(Linki do Alte: https://www.klangbilder.at/de/aussteller/2018/somu_auko/ http://www.liverecordings.com/highendaudio/index_p3.html )

Nie mieli do zaoferowania żadnego wzmacniacza, więc użyli Philipsa AG9015 do zademonstrowania swojego głośnika i przedwzmacniacza riaa.

Dźwięk, który słyszałem w tym pokoju, był niesamowity! Jestem bardzo zmęczony dobrymi systemami dźwiękowymi, co przypomina dźwięk z włączonym trybem „demo” (za dużo wysokich tonów, za dużo basu, jak obraz telewizyjny z włączonym demo w sklepie, którego nigdy nie użyłbyś w domu) Jest to bardzo atrakcyjne na początek, przez 3 minuty chwytliwego demo, ale po kilku minutach bardzo męczące, nie mówiąc już o tym, jak z takim żyć. Ale ten dźwięk był taki inny, tak naturalny, płynący jak czar, miał wszystko dokładnie tak, jak zawsze miałem nadzieję, ORAZ nie męczył (cóż, to nieprawda, jak się później okazało, nie spanie do 04:00 jest naprawdę męczące: 00:00, bo winyl za winylem, na którym nie można poprzestać). Zdecydowałem się kupić głośnik + wzmacniacz. Wzmacniacz był stosunkowo łatwy do zdobycia, można go było kupić za 200-600 EUR, ale głośnik, który słyszałem w Klangbild, kosztował ponad 7 tys. EUR (znacznie więcej), więc było to dla mnie oczywiste „nie do przyjęcia” dla mojego budżetu. (i wiele osób było przekonanych, że głośniki Manger stwarzają więcej problemów, niż je rozwiązują… Dr.Simone NSW to droższy, lepiej zbudowany Zerobox 109, ale z 8 omami… Chociaż 8 omów jest koniecznością ze względu na transformator Philipsa, więc Zerobox 109 również nie był opcja.)

Miałem więc z dzieciństwa małego Philipsa Ag9015 z starymi, kiepskimi węgierskimi głośnikami Videoton 8 Ohm (dziś używanymi w garażu). Videotony zagrały znacznie lepiej niż kiedykolwiek wcześniej, ale jakoś z poczuciem, że prawdziwy dźwięk jest wciąż za barierą, którą muszę usunąć. No cóż, udało mi się zburzyć tę ścianę i krok po kroku wypuścić muzykę i mam wzmacniacz, jakiego zawsze szukałem. Wzmacniacz współpracuje teraz z Tannoy Monitor Gold 12″ Chattsworth, co stanowi idealną parę i spełnia wszystkie moje marzenia po tylu latach poszukiwań. Dołącz do mnie i pozwól mi wyjaśnić, co musisz zmodyfikować w Philips AG9015, aby stał się jednym z najlepszych wzmacniaczy. Wzmacniacz, który z dumą można pokazać na jakichkolwiek targach High End, aby przekonać otwartych słuchaczy.
Nawiasem mówiąc: kiedy mówię o AG9015, wszystkie stwierdzenia pasują do AG9018, który jest równoważny, z wyjątkiem tego, że ma ładną drewnianą obudowę.

Kliknij tę stronę (poziom 1, 2,… komponenty, których chcesz użyć, itp.), aby dowiedzieć się, co dostroić, jak wydobyć niezwykle ładny dźwięk z tego wzmacniacza.

https://philipsag9015.home.blog/